Zveřejněno: Neděle, 10. září 2023 |
Tak je venku. Dlouho očekávané číslo časopisu PRO REVIZE 5-6, právě vyšlo a v těchto dnech je rozesíláno distribuční společností předplatitelům .
Co můžete v novém čísle časopisu očekávat ?
Úvodní článek pana Štefana Chocholáčka, revizního technika E1 A, E1B, lektora ŽSE, je věnován fotovoltaikám. Konkrétně fotovoltaikám v režimu ostrov – mikrozdroj. Odráží autorovi vlastní zkušeností s výstavbou fotovoltaických elektráren.
Dva následující vzájemně na sebe navazující články autora Rostislava Kubíčka , revizního technika E2A, E2B zahrnují veškerou teorii a praxi pro montáže a výrobu rozváděčů NN podle řady norem, ČSN EN 61 439 z pohledu revizního technika. Článek obsahuje mnoho fotografií z autorova archívu. Jsou představeny rozvodnice, výkonové rozváděče, pojistkové skříně, elektroměrové rozváděče, elektroměrové rozváděče pro akce výstav, připojení prodejních stánků.
Bytové rozvodnice a rozvodnice DBO pro obsluhu bez elektrotechnické kvalifikace. Rozváděče pro datové účely.Navazující článek je věnován kontrolám a revizím rozváděčů z pohledu revizního technika. Následuje další článek tentokrát od společnosti Siemens ,
pod názvem Energetické „hnízdo je zelené řešení pro budoucnost. Skupina Siemens se podílí na budování největšího bateriového úložiště v Česku. Bude součástí nezvyklého moderního zdroje, který bude pomáhat zajišťovat bezpečný chod české rozvodné sítě. Velký pokrok při chránění a jištění světelných a zásuvkových okruhů udělala společnost OEZ. V článku popisuje chránění světelných obvodů 4 a 2 pólovým chráničům a také jitičochráničům, které jsou instalovány všude tam, kde potřebujeme získat úsporu místa. OEZ nabízí použití 1 modulového jističochrániče úsporu dvou modulů. Článek pokračuje pasáží věnovanou chránění a jištění zásuvkových obvodů. K jištění a chránění zásuvkových obvodů je možné také používat 1 modulové jističochrániče LMF.
|
Zveřejněno: Neděle, 09. červenec 2023 |
Konference VOLT 2023, se nesla ve velkolepém stylu, Nejen přednáškami, ale i takovými převapeními, jako byla pířtomnost " Edisona" na konferenci, Byl jistě zpesřením, mezi často dlouhými přednáškami, které si vyžadovali udržet pozornost. .
Konference byla zahájen přednáškou "Jaké úkony provést při zajištění instalace fotovoltaických elektráren před příchodem, revizního technika v návaznosti na evropskou směrnici a platné normy" přednášce se věnoval p. Rostislav Kubíček
" Jak postupovat při výběru správného měřicího přístroje při revizích elektrických instalací
Kdy je vhodný jednoúčelový a kdy kombinovaný měřicí přístroj" S touto přenáško se "popasoval "
Ing Pavel Šilar, RT E2A, vedoucí oddělení měřicích přístrojů, Micronix Praha
Společnost Hager Electric, jejíž zástupci mez nás přijeli s velkou výstavou expozicí a byli mezi námi po celé tři dny ,( pozn.autora) zastupoval v hlavním pogramuu, pan Štěpán Tyc s přednáškou " Nabíjecí stanice Hager v kombinaci s fotovoltaickými systémy"
Odpolední přednášky slibovaly mnohé. Proto na konferenci VOL2023 přijeli revizní technici z celé České republiky, od Plzně, Českých Budějovic, Liberce, či Ostravy:. A dokonce! náš již dobrý známý z Košic ze soudenío Slovenska.
|
Zveřejněno: Pátek, 07. červenec 2023 |
Jaká byla konference VOLT 2023, z pohledu vystavovatelů?
Uspořádalo ji Živnostenské společenstvo elektrotechniků, z.s. v hotelu AVANTI Brno.Termín konán konference 22.-23.3.Konference VOLT 2023 byly zařazena do oficiálního doprovodného programu veletrhu AMPER. Konference jako vždy, byla doprovázena výstavkami elektrických přístrojů a zařízení . Na letošní konferenci VOLT 2023 přijali pozvání společnosti Hager Electro, ABB, Noark, Micronix
obr. 1. čelní pohled na expozici Hager Electro, které vévodil nabíjecí stojan
Na několika fotografiích se můžete sami přesvědčit, že vystavovatelé neponechali nic náhodě a na návštěvníky svých expozic se dobře připravili. O jejich výrobky byl mezi účastníky konference proto opravdu velký zájem .
Obr.2. o měřicí přístroje je mezi účastníky vždy velký zájem, tentokrát výrobce zastupovala společnost Micronix
|
Zveřejněno: Pátek, 09. červen 2023 |
Podmínky dotací v nové etapě programu Nová zelená úsporám od září 2023
Podpora úsporných opatření bude výhodnější a zmírní se nároky při administraci žádostí. Podstatně se zvyšuje podpora pro optimální zateplení. Státní fond životního prostředí ČR s předstihem informuje o všech změnách a přesných podmínkách pro dotace, které budou platit od září 2023. Zájemci je najdou na webu programu Nová zelená úsporám.
„Od letošního září bude Nová zelená úsporám využívat financování z Modernizačního fondu, které je účelově vázáno na energetické úspory v domácnostech. To je i důvod proč máme pro podávání žádostí v NZÚ kratší prázdninovou přestávku. Zdrojem pro Modernizační fond jsou peníze, z výnosů z emisních povolenek. Nejde tedy ani o peníze daňových poplatníků, ani o peníze ze státního rozpočtu, krácení dotací v rámci vládního úsporného balíčku se proto Nové zelené úsporám netýká a ani v budoucnu týkat nebude,“ zdůrazňuje ministr životního prostředí Petr Hladík.
|
Zveřejněno: Čtvrtek, 01. červen 2023 |
www.fotovoltaika2023.com
Živnostenské společenstvo elektrotechniků, z.s., na četné žádosti budoucích zhotovitelů FVE, projektantů FVE i revizních techniků, provádějících revize FVE, připravilo pro všechny zájemce,kteří chtějí o fotovoltaice cokoliv vědět, dvoudenní konferenci ve dnech 14.-15.6. v KC Olšanka v Praze Fotovoltaika 2023. Máte jedinečnou možnost se zde setkat se špičkovými odborníky v této oblasti během dvou dnů a zeptat se na cokoliv, co byste o fotovoltaice a FVE, chtěli vědět. Máte možnost získat všechny informace které k projektování, výstavbě, provozu, revizím , a připojení FVE do sítě distributora elektrické energie potřebujete vědět.
|
Zveřejněno: Čtvrtek, 18. květen 2023 |
Denis Marcon, general manager, prodej a marketing, Evropa a USA
Nitrid gallia (GaN) je mnohými považován za novinku. Přestože se GaN v současné době široce používá v nabíječkách a adaptérech pro mobilní telefony, jimž přináší výhody velké účinnosti a hustoty výkonu, další odvětví, jako jsou automobilový průmysl nebo výrobci datových center, ovladačů LED, zdrojů obnovitelné energie, spotřební audiotechniky či telefonních přístrojů teprve objevují, že vynikající spínací výkon GaN může být výhodný i pro ně. Samozřejmě že se již objevují první vlaštovky, ale před tím, než trh začne tento materiál hromadně používat, musí výrobci důkladně zvážit všechna komerční i technická hlediska. Společnost Innoscience, největší výrobce osmipalcových substrátových disků (waferů) GaNonSi, používá osvědčenou technologii, odolné kvalifikované procesy a hromadnou výrobu.
|
Zveřejněno: Úterý, 25. duben 2023 |
Abstrakt
Politiky neutrální z hlediska uhlíku se týkají všech odvětví. Automobilový průmysl bude nevyhnutelně ovlivněn tím, jak se zrychluje přechod k elektromobilitě a dopravě šetrné k životnímu prostředí.
Pro systémy pohonů elektromobilů, zejména s ohledem na vývoj hybridních elektromobilů (HEV), které kombinují elektrický pohon se spalovacím motorem (ICE), jsou nezbytné měniče vysokého napětí.
V tomto článku budeme diskutovat o tom, proč se u pohonné jednotky se spalovacím motorem vyskytují vysoké teploty a která část tepelného managementu hnací jednotky elektromobilů je klíčovým aspektem, jež je třeba při konstruování komponent pohonů zvlášť brát v úvahu.
Kondenzátory MLCC X8L a X8G od firmy Samsung Electro-Mechanics zaručují vysokou spolehlivost i v extrémních teplotách.
Využití výkonových polovodičových součástek (SiC) a potřeba vysokoteplotních kondenzátorů MLCC
Dojezd elektrických vozidel je omezen kapacitou baterie. Jaké změny by byly nutné pro prodloužení dojezdu? Odpověď je jednoduchá: je třeba zvýšit kapacitu baterie a parametr MPGe (Miles Per Gallon gasoline equivalent, km/kW).
Zvýší-li se však kapacita baterie, prodlouží se také doba nabíjení, což je pro řidiče nepohodlné a je třeba na to reagovat.
Výrobci automobilů, aby omezili tuto nepříjemnost, nadále vyvíjejí a vylepšují systémy rychlého nabíjení. Pro zkrácení doby nabíjení jsou k dispozici dvě možnosti. První z nich je zvýšení nabíjecího napětí a druhá je zvýšení výkonu (kW) nabíječky elektrického vozidla (OBC – On-Board Charger).
Účinnost pohonné jednotky vozidla významně ovlivňuje také výběr typu polovodičových součástek použitých v jeho obvodech. V převodnících DC/DC pohonů elektromobilů jsou široce používány tranzistory MOSFET SiC, které pomáhají zvýšit hustotu výkonu zvýšením frekvence a napětí. Obvody s vysokým výkonem, jako jsou OBC a měniče, generují teplo, což vede k problémům s managementem teploty.
Pro snížení teploty se u těchto obvodů používají chladicí soustavy, jež odvádějí teplo generované výkonovými polovodičovými součástkami.
To je důvod, proč jsou kondenzátory 150 °C MLCC vyžadovány nejen v pohonných jednotkách se spalovacími motory, ale také v pohonných jednotkách elektrických vozidel.
Vysoká teplota v prostoru pohonné jednotky a elektrifikace vozidel
V rychlém růstu trhu s elektromobily se vyskytují neočekávané překážky, např. dodávka baterií nedrží krok s poptávkou. Globální výrobci OEM zaznamenali nedostatek minerálních surovin používaných v bateriích, a proto jejich ceny vzrostly.
Poptávka po vozidlech se spalovacími motory a vozidlech s hybridním pohonem přitom zůstává stejná a existuje společně s vozidly s čistě elektrickým bateriovým pohonem (BEV – Battery Electric Vehicle). Technický vývoj hnací jednotky se spalovacím motorem se doposud zaměřoval na zlepšení, jako jsou zvýšení jízdního výkonu, snížení spotřeby a omezení emisí.
Aby se snížily emise a spotřeba, je třeba snížit zatížení motoru.
Spalovací motor přes převodovku pohání vozidlo v jeho pohybu, ale část jeho výkonu je řemenovým převodem přenášena na pomocná zařízení. Výkon motoru je tak distribuován do alternátoru, olejového čerpadla (posilovač řízení, řazení v automatické převodovce atd.), vodního čerpadla a kompresoru klimatizace.
V konečném důsledku všechna tato mechanicky poháněná zařízení zvyšují spotřebu. K jejímu snížení může přispět náhrada těchto zařízení elektrickými alternativami.
Jsou vyžadovány další elektrické komponenty, jako jsou řídicí jednotka motoru ECU (Electronic Control Unit) a její snímače. Protože jsou umístěny v motorovém prostoru, jsou vystaveny vysokým teplotám. Obecně platí, že všechny komponenty hnacího ústrojí spalovacího motoru pracují při vysoké teplotě. Typicky výfukové plyny mají teplotu okolo 587 °C a motorový a převodový olej přibližně 148 °C, což přispívá ke zvýšení teploty v prostoru pohonné jednotky.
Výrobci OEM a dodavatelé pro automobilový průmysl proto poskytují údaje o teplotním zatížení v jednotlivých částech vozidla (mission profile). Je nezbytné vybrat vhodné komponenty s ohledem na teplotu prostředí, kde bude výrobek používán.
Kondenzátor 150 °C MLCC s vyšší kapacitou při velkém rozsahu pracovních teplot
Teplota a napětí jsou dva důležité faktory ovlivňující životnost kondenzátorů MLCC (Multilayer Ceramic Capacitor).
Kondenzátor 150 °C MLCC nejen zaručuje spolehlivou funkčnost i při vysoké teplotě, ale také má větší
kapacitu.
|
|
|