Odkud se řídí brněnská doprava?

Tisk
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Středa, 03. červenec 2019

Z  velína Brněnských komunikací, na Reneské ulici.
celní pohled3Členové brněnského syndikátu novinářů ( mezi nimi i moje maličkost) jsme 19.června mohli navštívit místa, kam se běžně nedostanou nejen občané , ale dokonce ani zaměstnanci Brněských komunikací. Sešli jsme se před čtrnáctou hodinou před budovou BK, kde si nás vyzvedla tisková mluvčí paní Navrátilová, a po krátkém představení historii Brněnských komunikací, nás předala do péče našemu průvodci panu Matoušovi. Otevřel nám dvéře a dostali jsme se do samotného srdce brněnské dopravy, do velínu.

Na fotografii , která nás upoutala při vstupu jsou nahoře vidět obrazovky, na kterých obsluha vidí co se na brněnských komunikací  děje. Pokud by došlo k neočekávané situaci, obrazovka s místem poruchy by se ze čtyř kvadrantu zvětšila na jeden, a pod spodním okrajem by se rozžala celá lišta červeně což okamžitě přitáhne oči dispečera, který může udělat zákrok. tubusy3Na tomto pohledu je nejdůležitější panel,uprostřed  který monitoruje, situaci a průjezdnost velkých tunelů, pisárecký, královopolský ( je nejdelší 1,a čtvrt km ) a husovický. Pokud  nastane stav mimořádné situace, dispečer má možnost převést dopravu do druhého pruhu , a povolat složky záchranného systému. K nejběžnějším poruchám průjezdnosti tunelů, jsou řidiči, kteří si nedoplní potřebu paliva a zůstanou stát v jízdním pruhu jako překážka. Tak jak jsem několikrát uvedl, dispečeři jsou naprostí profesionálové a dovedou si i s takovými případy poradit. Když jsem se ptal na nejkurioznější  příběh, který museli řešit dispečeři, tak mi odpověděli, že to bylo tehdy, když se do jednoho rameny, dostalo do protisměru jiné vozidlo. Dispečeři i tuto situaci zvládli, ale jak mi řekli byl to jediný takovýto případ, a vyslovili přání aby se řidiči soustředili na jízdu a k takovýmto situacím nemohlo dojít.

dispečerské stanoviště3Když už jsme u dispečerů, jsou na každé směně 3 a střídají se každý den po 12 hodinách, nepřetržitě každý, v roce. Zajištují plynulost dopravy v létě i v zimě. Na fotografii je dispečerské pracoviště, odkud je nepřetržitý pohled na monitory, na protější stěně, tak jak je v textu uvedeno.

Pro nás řidiče je zřejmě nejzajímavější poslední fotografie - semafory. Ty představují zelená kolečka, to znamená, že provoz je plynulý, a není jej třeba korigovat. Pokud se objeví jakákoliv komplikace, zelení kolečko zčervená, a dispečeři tuto situací řeší. Pro zajímavost, dokáží  také vyřešit „ zacpy“, na komunikacích, pomocí nastavení semaforů, mezi nejčastějí  které brzdí provoz, patří tříproudový nájezd do královopolského tunelu.A samozřejmě, pátky před víkendy, svátky, prázdniny.

Ale brněnští dispečeři, tak jak jsem je mohli poznat, patří k naprostým profesionálům, a také dispečerské pracoviště je vybaveno na nejvyšší úrovni.

Možná už jen na doplnění, Brněské komunikace se také starají i o parkování vozidel, a jako poslední výkřik techniky patří samonaváděcí parkovišti, spočívající,  příjezdem vozidla před parkovací dům,
uzamčení vozidla, které si nabere  robotické rameno, a podle volného místa vozidlo zaparkuji třeba do čtvrtého poschodí. Když majitel přijde zpět a chce si vyzvednout své vozidlo, přijde ke vchodu, a robotické rameno najde jeho zaparkované vozidlo, vyveze  ho k výjezda a otočí směrem  k odjezdu to je čelně. Zatím mají brňané a návštěvníci města Brna možnost využít toho samoobslužného domu na Husové ulici. Je to první vlaštovka, co bude dál, ukáže čas.

Děkujeme všem, kdo se o nás postarali, i ochotným dispečerům a  hlavně našemu průvodci, kteří všichni s námi měli trpělivost a na všechny naše otázky nám ochotně odpovídali.

Ing. Pavel Hála, člen brněnského syndikátu novinářů